Hybride werken: vijf trends die nadrukkelijk zichtbaar zijn op de werkvloer

DV 4534
DV 5977 (1)
Menno Rijcken
29 november 2022
Na langer dan twee jaar experimenteren met hybride werken sta jij met jouw organisatie voor de volgende vraag: is onze organisatie klaar voor een toekomst waar nieuwe manieren van (hybride) werken de boventoon gaan voeren? De vraag waar jij als organisatie antwoord op moet geven is hoe je als organisatie omgaat met nieuwe manieren van online samenwerken. In deze blog vind je praktische handvatten om hybride werken op een effectieve wijze te faciliteren en de perfecte werkplek beschikbaar te stellen.
Liever persoonlijk advies?

Hybride werken: hoe zat het ook al weer?

Het is alweer even geleden dat hybride werken werd geïntroduceerd binnen onze samenleving als een nieuwe manier van (online) samenwerken. Maar hoe zat het ook alweer? Hybride werken is de combinatie tussen zowel thuis, onderweg of op kantoor werken. Waar er voorheen werd gehamerd om op kantoor te werken, heeft de pandemie bedrijven genoodzaakt deze traditionele werkwijze overboord te gooien. Momenteel werken we in een systeem waar de werknemer kritischer en veeleisender is. Op kantoor werken is een keuze geworden en die flexibiliteit vormt het uitgangspunt en de noodzaak om als organisatie verschillende manieren van hybride werken te faciliteren.

Hybride werken heeft ervoor gezorgd dat we anders kijken naar onze werk - privé balans

Hybride werken heeft ons geleerd dat we anders kijken naar onze werk – privé balans. De afgelopen jaren hebben ons inzichten gegeven waardoor we werk zien als een onderdeel van ons leven. Het spontane praatje op de werkvloer maakte plaats voor online meetings via platformen als Microsoft Teams en Zoom. De verschillende, nieuwe manieren van online samenwerken hebben ervoor gezorgd dat veel medewerkers anders naar hun eigen werk – privé balans kijken. Gezondheid en het welzijn zijn voor twee op de vijf medewerkers belangrijker dan ooit. Het is zelfs zó belangrijk dat werknemers bereid zijn te wisselen van werkgever als werk – en privé niet in balans zijn.

Ben duidelijk in het scheppen van verwachtingen rondom het hybride werken

Door de traditionele manier van werken wisten we niet beter: werken doe je op kantoor. Heel sporadisch mocht je een dag thuiswerken maar dat was alleen bij hogere uitzondering. Dat zorgde er ook voor dat veel werkgevers met hun handen in het haar zaten bij de intrede van de pandemie. Nu we momenteel langzaam terugkeren naar het nieuwe normaal heerst bij veel organisaties de vraag: zijn we klaar voor een toekomst met een hybride werkomgeving? En vragen medewerkers zich af: hoe gaat mijn werkweek eruitzien? Moet ik weer terug naar kantoor? En hoe vaak? Kom ik alleen terug op kantoor om een specifieke vergadering bij te wonen, of word ik iedere dag weer verwacht? Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat meer en deel van de organisaties hier nog geen duidelijke afspraken over heeft gemaakt en deze heeft gecommuniceerd naar zijn/ haar medewerkers. Dit resulteert in veel twijfel onder de medewerkers. Zij hebben geen inzicht in wanneer ze thuis moeten werken of wanneer zij op kantoor worden verwacht. Zorg er als organisatie dus voor dat je hierover duidelijke afspraken maakt met je medewerkers zodat zij weten waar ze aan toe zijn.

Medewerkers staan open voor nieuwe manieren van hybride vergaderen

Hybride werken heeft ons tegelijkertijd ook vele, nieuwe manieren van online samenwerken geleerd. De spontane afspraken op de werkvloer maakte plaats voor online meetings via Microsoft Teams, Zoom en andere applicaties. En zagen onze werkdagen er opeens heel anders uit. Een leuk feitje: uit het onderzoek van Microsoft is gebleken dat de wekelijkse vergadertijd via Microsoft Teams wereldwijd met maar liefst 252% toenam. Het gevolg: werkdagen werden langer en werken buiten kantoortijd werd genormaliseerd. Veel organisaties hielden deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten en lieten zien open te staan voor nieuwe manieren van online vergaderen. Dat zorgde voor de introductie van hybride vergaderen: samenwerken in een virtuele, interactieve omgeving met vergaderoplossingen die dit mogelijk maken.

Meer weten over hybride vergaderen en hoe je deze nieuwe manier van online samenwerken inzet als instrument binnen jouw organisatie? Lees dan onze blog over hybride vergaderen.

Macro alias: Button

Het heropbouwen van je sociale netwerken en relaties ziet er anders uit in een hybride werkomgeving

Het wegvallen van de sociale interacties op de werkvloer was voor veel medewerkers de meest ingrijpende verandering in het dagelijkse leven. De borrels op vrijdagavond en het welbekende praatje bij de koffieautomaat. Het voelt niet meer zoals het altijd is geweest. Meer dan de helft van de medewerkers geeft aan dat zij minder vriendschappen hebben opgebouwd sinds het hybride werken zijn intrede heeft gedaan. Bijna twee op de vijf medewerkers die momenteel hybride werken geven ook aan dat zij binnen een jaar volledig op afstand willen gaan werken. Daarnaast geeft meer dan de helft van de medewerkers aan erover na te denken van werkgever te wisselen over een jaar. De grote uitdaging waar werkgevers de komende tijd voorstaan is samenhang en sfeer creëren op de werkvloer waardoor medewerkers het wij gevoel weer terugkrijgen.

Omarm de hybride werkomgeving en schep duidelijkheid in je verwachtingen

Wil je als organisatie vooroplopen in de strijd en je medewerkers betrokken houden bij je organisatie dan is er maar één conclusie: omarm de hybride werkcultuur en schep duidelijkheid in je verwachtingen richting je medewerkers. Hybride werken heeft een uitermate goede indruk achtergelaten op werkend Nederland. En daarom dien je jouw medewerkers de mogelijkheid te geven om zowel thuis, onderweg als op kantoor te kunnen werken. De alsmaar veranderende cultuur accepteren en introduceren als een nieuwe manier van (online) samenwerken binnen jouw organisatie is de weg naar groei en succes.